Verandering van spijs… is goed voor je

1. Verandering van spijs.. is goed voor je

Ik heb in een vorig blog en op social media verteld dat ik mee zou doen aan het FoodMindset programma van Healthy For Me.
De eerste week zit er ondertussen op en dat was al een beste eye-opener. 
Mijn relatie met eten is altijd slecht geweest. Ik was heel jong toen ik boulimia ontwikkelde, wat niet zomaar door een laag zelfbeeld tot stand kwam. 
Het was voor mij een manier om stress en spanningen er letterlijk uit te gooien. Mijn leven stond onder constante stress waardoor ik geen tijd had om bij te komen, om de stress te verwerken. Kotsen was een tijdelijke oplossing, ik gooide mijn spanningen eruit en boem weer door. 

Halverwege de twintig kreeg ik eindelijk rust in mijn leven en na jaren aan therapieën stopte het dagelijks veelvuldig overgeven. Mijn gewicht kwam eindelijk in de gezonde getallen, maar ging daarna steeds verder omhoog. Ook mede dankzij medicatie voor al mijn kwalen kwam ik in de jaren daarna zo’n 25 kilo aan.
Ik ging van jarenlang ondergewicht naar het andere uiterste, overgewicht. 
Sindsdien ben ik een jojo, ik raakte soms weer een paar kilo kwijt wat er vervolgens weer dubbel zo hard aankwam. 

Ik werd wat obsessief, mijn lichaamsvorm veranderde van plank naar een zwangere spongebob en daar was ik alles behalve blij mee. 
Diëten hielp niet, ik probeerde zelfs diverse afslankpillen uit en deed mijn best om meer te sporten. Met mijn klachten is actief sporten geen doen. De ene week gaat het goed, de andere week kan ik niks, het lukt me dus niet om consequent te zijn. Daarnaast speelt mijn mentale gestel ook mee, mijn motivatie wisselt ook.
Iedere zomer baal ik van mijn lichaam en neem ik me voor om de winter te gebruiken om flink aan mezelf te werken. Helaas zijn mijn klachten in de winter heviger, waardoor ik veel minder kan en er dus niks van mijn voornemen terecht komt. 

Eigenwijs als ik ben wil ik altijd alles zelf doen, maar in dit geval lukt het me gewoon niet. Dominique, van Healthy For Me, kwam op het juiste moment aangewaaid en ik had meteen het gevoel dat zij mij zou kunnen helpen. Niet alleen vanwege haar kennis, maar ook omdat zij ervaringsdeskundige is.
Haar programma startte vorige week, nu was dat niet mijn beste week. Ik had opnieuw een ontsteking aan mijn evenwichtsorgaan en voor de migraine kreeg ik een botoxbehandeling, 31 injecties rondom mijn hoofd, waar ik even van moest bijkomen. (En helaas, mijn rimpels zitten er nog.. 😏

 

Verandering van spijs
CW – Supernatural

Anyhow, het voordeel van het FoodMindset-programma is dat je het in je eigen tempo kunt volgen. Iedere week staat in een ander teken met dagelijkse opdrachten die je makkelijk terug kunt vinden en op een gekozen moment kunt uitvoeren. Op maandag is er een zoom-sessie, waarin onderwerpen behandeld worden en je vagen kunt stellen. 
Ik ben nog maar net begonnen, veel verwachtingen had ik nog niet, toch heb ik al een flinke eye-opener gehad. 
Je kunt dingen weten, maar als je het van een ander hoort kan het net even dat verschil maken. 

Voeding is belangrijk, het is onze basis en met mijn lichamelijke drama’s is dat echt iets om meer aandacht te geven. 
Ik heb mijn voedingspatroon de afgelopen week bijgehouden. Het was een slechte week en dat was dan ook duidelijk zichtbaar. Ik zit onder het gewenste aantal calorieën, soms zit ik er zelfs ver onder en de calorieën die ik binnenkrijg komen niet voort uit gezonde voeding. 
Op slechte dagen pak ik wat ik kan vinden, om toch iets binnen te krijgen of ik eet niks zoals wanneer ik plat lig met migraine.    

Natuurlijk wist ik al dat mijn eetpatroon niet bepaald stabiel te noemen was. Wanneer ik me goed voel kook ik, ik maak gezonde dingen, zonder teveel toevoegingen. Dit kan even goed gaan tot ik weer in een slechte fase terecht kom en ik alles laat varen. Het interesseert me dan ook niet meer. 
Met dit programma hoop ik om consequenter te worden en om beter om te kunnen gaan met mijn slechte fases, om juist op die momenten ook gezond te blijven eten. Makkelijk hoeft namelijk niet perse ongezond te zijn. 😉

We zijn pas een week onderweg (en ik ben niet de snelste leerling.. 🙈). Ik zal mezelf vast nog geregeld tegenkomen, maar mijn motivatie is groot.
Natuurlijk hoop ik van mijn watermeloen-buik af te komen, een galia meloen zou ik al blij mee zijn, maar het belangrijkste is om een gezond eetpatroon te krijgen. 
Er zit pas een week op, er zijn nog 9 weken te gaan en ik ben heel benieuwd wat het me gaat brengen. 

To be continued!

3. Verandering van spijs.. is goed voor je
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *